به گزارش مشرق، حجت الاسلام رحیم کارگر مدرس مرکز تخصصی مهدویت، با اشاره به کشتار فجیع شیعیان نیجریه و منطقه، گفت: باید ببینیم تحولات سریع، حوادث و رویدادها در منطقه و جهان چقدر با مباحث آخرالزمان همخوانی و سازگاری دارد و یا با پیشگویی های روایی در مورد تحولات آینده شباهت و تطابق دارد.
وی ادامه داد: در واقع ما در برابر هر کدام از این حوادث مانند منا، شهادت بسیاری از شیعیان در عراق، لبنان و سوریه، کشتار تازه در یمن، پاکستان، افغانستان و در نهایت شهادت مظلومانه شیعیان اهل بیت(ع) در نیجریه، ضمن اینکه به دنبال ارتباط این رویدادها با ظهور امام عصر(ع) هستیم، با یک سوال کلیدی روبرو هستیم که این حوادث و جنایت ها تا کی و تا چه زمانی روی خواهد داد، وظیفه و مسئولیت ما چیست؟ و نقطه پایانی و اختتام این همه مظلومیت و کشتار چه زمانی خواهد بود؟
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه تا زمانی که ظالم است و انسان های فاسد و فاجر در راس امور هستند، همیشه این نوع جنایت ها وجود خواهد داشت و ما باید در هر گوشه ای از جهان آماده رویارویی با این حوادث تلخ باشیم، خاطرنشان کرد: چون منطق حاکمانی که چنین اقداماتی انجام می دهند، منطق خشونت، جنایت و رذالت است و این منطق پابرجاست تا زمانی که انسان ها همگی به مسئولیت ها و وظایف اصلی خود در سخت ترین دوره تاریخی بشر آگاه شوند و به آنها عمل کنند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت افزود: اگر ما روایات و پیشگویی های دینی را بررسی کنیم و هشدارهای آنها را در نظر بگیریم، 6 نکته بدیهی و مسلم را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی آشوبناکی جهان در منطقه را نخستین نکته دانست و بیان داشت: تا زمانی که امام معصوم در غیبت است و مردم از فیض وجود او محروم هستند، جهان روی صلح، آرامش و خوبی را نخواهد دید و همیشه در آشوب، جنگ، نزاع و مخاصمه است. به همین خاطر طبق پیش بینی های روایی ما، منطقه خاورمیانه و جهان اسلام همیشه شاهد درگیری ها و نزاع های مختلف خواهد بود و هر لحظه در هر منطقه و شهری امکان این نوع جنگ و درگیری وجود دارد. درحالی که در این آشوب ها بیشترین خطر متوجه شیعیان اهل بیت(ع) است که سعی می کنند جامعه خود را از این سختی ها و دشواری ها دور کنند.
ولایت ستیزی مهمترین ویژگی جریان سفیانی گری
حجت الاسلام کارگر با اشاره به سفیانی گری به عنوان دومین نکته، تصریح کرد: روایات ما تاکید خاصی بر شکل گیری یک جریان در آینده می دارد که مهمترین ویژگی آن ولایت ستیزی، حق ستیزی، قتل و غارت و بی رحمی و جنایت است. سفیانی چه یک شخص باشد، یا یک جریان. هر دو امتداد تمامی فسادگری ها، ستم ها و جنایت های بنی امیه و بنی عباس است.
مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: با توجه به اینکه حمله این جریان بیشتر متوجه پیروان اهل بیت(ع) و یاران شیعیان امام علی(ع) است، هدف اصلی جریان سفیانی گری جلوگیری از ظهور و تحقق خواسته ها و آمال شیطانی خود به اسم دین و تدین است.
وی با بیان اینکه نکته سوم یهودی گری است که در روایات به صورت جدی مورد توجه است، اظهارداشت: به این معنی که هر جنایت و هر سختی که علیه شیعیان اهل بیت(ع) می رسد، پشت پرده آن یهودیان فتنه گر و دغل باز قرار دارند. در واقع اگر ما امکان بررسی پشت پرده فاجعه شهدای نیجریه یا یمن یا حوادث عراق و حتی آذربایجان را داشتیم، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دست داشتن صهیونیسم در این جریانات می رسیدیم و جالب اینکه یکی از عوامل به وجود آورنده جریان سفیانی همین یهودیان فاسد و منحرف آخرالزمانی هستند.
حجت الاسلام کارگر تاکیدکرد: در واقع خطرات یهودیان علیه شیعیان جدی ترین خطری است که تاکنون دیده شده و وجود داشته است. به همین خاطر اگر بحث جنایت علیه پیروان مکتب اهل بیت(ع) دارای دو محور باشد، محور اصلی آن یهودی گری خواهد بود و سفیانی گری و وهابیت بعد دوم آن است.
برخورد با فتنه گری های مذهبی و قبیله ای در آخرالزمان
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به بحث فتنه گری های مذهبی و قبیله ای به عنوان چهارمین نکته خاطرنشان کرد: مرکزیت این فتنه ها یمن، شام، مدینه و مکه است و البته در روایایت اشاره شده که این فتنه ها هم در مشرق است و هم مغرب و فتنه گری ها یک روز علیه شیعیان پاکستان و افغانستان است و یک روز علیه شیعیان نیجریه، مصر و سودان. در حالی که ما هر لحظه باید خود را مترصد و آماده برخورد با فتنه های داخلی، خارجی، سیاسی، اعتقادی، دینی و اجتماعی کنیم.
وی با بیان اینکه هر کجا شیعه به قدرت و اقتدار خود نزدیک تر می شود، این نوع فتنه گری ها هم بیشتر و زیادتر می شود، اظهارداشت: هر اندازه که به سمت ثبات و شکوه مکتب اهل بیت(ع) پیش می رویم، این فتنه ها هم تشدید می شود. به همین خاطر هر کجا یک انقلاب و قیام واقعی و دینی را دیدیم مانند یمن، لبنان و سوریه باید بلافاصله مترصد فتنه گری هایی باشیم که علیه آن قیام به وجود خواهد آمد.
حجت الاسلام کارگر افزود: این در حالی است که ما شاهد هستیم که انقلاب ایران دچار شدیدترین و هولناک ترین فتنه ها شده که به لطف خداوند و عنایت امام زمان از بین رفته ولی هر لحظه باید منتظر فتنه جدید در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد باشیم؛ چراکه این فتنه ها خسارات جبران ناپذیری ایجاد می کند. در حالی که فقط مبارزه با فتنه نیست بلکه هر شیعه باید مواظبت کند که از عوامل و یاری گری فتنه نباشد.
هشدار روایات از تفرقه گرایی و افراطی گری در آخرالزمان
مدرس مرکز تخصصی مهدویت تفرقه گرایی را پنجمین نکته دانست و بیان داشت: تفرقه گرایی یکی از نکات اسفناک پیشگویی های دینی ماست که آخرالزمان را دوره اختلافات و تفرقه ها و چندگانگی ها می داند و متاسفانه این نوع اختلافات میان پیروان اهل بیت(ع) رخ می دهد، در واقع روایات با هشدار به این مساله به ما می فهماند که دشمنان از جدایی و تفرقه در میان صفوف شما به راحتی رخنه می کنند و اهداف سوء خود را از طریق خودتان و به دست خودتان پیش می برد.
وی ادامه داد: در واقع ما باید منتظر این باشیم که در کدام یک از جبهه حق و جبهه مومنان احتمال ایجاد تفرقه وجود دارد. تا بتوانیم در ترمیم آن بکوشیم و مانع تفرقه باشیم، اگر شیعیان آن امت واحده حقیقی را شکل می دادند، هیچ وقت وهابیت، داعشی ها و سلفی ها جرات نمی کردند جنایتی در حق مرم نیجریه یا یمن و عراق انجام دهند، اینها از اختلاقات ما نهایت سوء استفاده را کرده و به راحتی به جنایت های خود تداوم می بخشند.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه متاسفانه در این حرکت های وحشیانه هیچ اقدامی از سوی ما مشاهده نمی شود، تصریح کرد: اگر شیعیان بحرین مظلومانه به شهادت می رسند، یا پیروان امام علی(ع) در یمن مظلومانه کشته می شوند و هر روز شاهد ظلم و ستم علیه شیعیان در افعانستان، هند و پاکستان هستیم، نشان دهنده این است که دشمن توانسته از اختلافات و محافظه کاری ما استفاده کند و سکوت ما را حمل بر بی توجهی ما قرار دهد.
مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت نکته ششم را بحث افراط گری دانست و بیان داشت: افراطی گری ها در آخرالزمان زیاد می شود، عده ای با تظاهر به دین و اصلاح گری، فسادهای اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی انجام می دهند. یعنی از ریخته شدن خون انسان ها و تحریف ارزش ها و وارونگی حقایق و به حاکمیت رساندن هوی و هوس های شیطانی و اهریمنی همه از این مساله حاد و پیچیده خبر می دهند.
اضطرار به حجت و حمایت از مظلومان به ظهور منتهی می شود
وی گفت: بر این اساس ما به این نکته می رسیم که گرچه قبل از ظهور بخشی از جامعه شیعی به اقتدار و شکوه و عظمت می رسند اما عموم پیروان مکتب اهل بیت(ع) دچار مظلومیت مضاعف می شوند و ما باید در رفع این مظلومیت ها کمک کنیم. مثلا در سوریه با این همه ظلم و احتمال خروج سفیانی، وظیفه ما حمایت از مظلومان این کشور است. همان کاری که امام زمان(ع) انجام می دهند، حمایت ما امروز از شیعیان نیجریه، مصر و یمن یک کار امام زمانی است و در راستای برنامه های امام است تا خود ظهور کرده و بساط ظلم را از روی زمین بردارد.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: همه سختی ها و دشواری های فراروی ما که جامعه بشری به خصوص شیعیان را تحت فشار و اذیت قرار می دهد، باید منجر به اضطرار واقعی به حجت شود. یعنی هر زمانی جامعه به مضطرترین حالت خود رسید و احتیاج واقعی به امام زمان(ع) پیدا شد و مردم با تمام وجود احساس نیاز به حجت الهی کردند و راه نجات بشریت را منحصر در ظهور دیدند، درخشان ترین نقطه امید برای ظهور امام زمان(ع) است.
این پژوهشگر مهدوی گفت: ما باید در عین حالی که از این همه حوادث و رویدادهای ناگوار متالم و اندوهناک می شویم و خود را برای مجاهده و مبارزه با سفیانیان، دجالان و فتنه گران آماده می کنیم. باید اظطرار و نیاز خود را به امام و حجت الهی بالا ببریم و پیوند ما با اماممان زیاد شود و به سمت یاس و ناامیدی کشانده نشویم.
وی ادامه داد: در واقع ما در برابر هر کدام از این حوادث مانند منا، شهادت بسیاری از شیعیان در عراق، لبنان و سوریه، کشتار تازه در یمن، پاکستان، افغانستان و در نهایت شهادت مظلومانه شیعیان اهل بیت(ع) در نیجریه، ضمن اینکه به دنبال ارتباط این رویدادها با ظهور امام عصر(ع) هستیم، با یک سوال کلیدی روبرو هستیم که این حوادث و جنایت ها تا کی و تا چه زمانی روی خواهد داد، وظیفه و مسئولیت ما چیست؟ و نقطه پایانی و اختتام این همه مظلومیت و کشتار چه زمانی خواهد بود؟
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه تا زمانی که ظالم است و انسان های فاسد و فاجر در راس امور هستند، همیشه این نوع جنایت ها وجود خواهد داشت و ما باید در هر گوشه ای از جهان آماده رویارویی با این حوادث تلخ باشیم، خاطرنشان کرد: چون منطق حاکمانی که چنین اقداماتی انجام می دهند، منطق خشونت، جنایت و رذالت است و این منطق پابرجاست تا زمانی که انسان ها همگی به مسئولیت ها و وظایف اصلی خود در سخت ترین دوره تاریخی بشر آگاه شوند و به آنها عمل کنند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت افزود: اگر ما روایات و پیشگویی های دینی را بررسی کنیم و هشدارهای آنها را در نظر بگیریم، 6 نکته بدیهی و مسلم را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی آشوبناکی جهان در منطقه را نخستین نکته دانست و بیان داشت: تا زمانی که امام معصوم در غیبت است و مردم از فیض وجود او محروم هستند، جهان روی صلح، آرامش و خوبی را نخواهد دید و همیشه در آشوب، جنگ، نزاع و مخاصمه است. به همین خاطر طبق پیش بینی های روایی ما، منطقه خاورمیانه و جهان اسلام همیشه شاهد درگیری ها و نزاع های مختلف خواهد بود و هر لحظه در هر منطقه و شهری امکان این نوع جنگ و درگیری وجود دارد. درحالی که در این آشوب ها بیشترین خطر متوجه شیعیان اهل بیت(ع) است که سعی می کنند جامعه خود را از این سختی ها و دشواری ها دور کنند.
ولایت ستیزی مهمترین ویژگی جریان سفیانی گری
حجت الاسلام کارگر با اشاره به سفیانی گری به عنوان دومین نکته، تصریح کرد: روایات ما تاکید خاصی بر شکل گیری یک جریان در آینده می دارد که مهمترین ویژگی آن ولایت ستیزی، حق ستیزی، قتل و غارت و بی رحمی و جنایت است. سفیانی چه یک شخص باشد، یا یک جریان. هر دو امتداد تمامی فسادگری ها، ستم ها و جنایت های بنی امیه و بنی عباس است.
مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: با توجه به اینکه حمله این جریان بیشتر متوجه پیروان اهل بیت(ع) و یاران شیعیان امام علی(ع) است، هدف اصلی جریان سفیانی گری جلوگیری از ظهور و تحقق خواسته ها و آمال شیطانی خود به اسم دین و تدین است.
وی با بیان اینکه نکته سوم یهودی گری است که در روایات به صورت جدی مورد توجه است، اظهارداشت: به این معنی که هر جنایت و هر سختی که علیه شیعیان اهل بیت(ع) می رسد، پشت پرده آن یهودیان فتنه گر و دغل باز قرار دارند. در واقع اگر ما امکان بررسی پشت پرده فاجعه شهدای نیجریه یا یمن یا حوادث عراق و حتی آذربایجان را داشتیم، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دست داشتن صهیونیسم در این جریانات می رسیدیم و جالب اینکه یکی از عوامل به وجود آورنده جریان سفیانی همین یهودیان فاسد و منحرف آخرالزمانی هستند.
حجت الاسلام کارگر تاکیدکرد: در واقع خطرات یهودیان علیه شیعیان جدی ترین خطری است که تاکنون دیده شده و وجود داشته است. به همین خاطر اگر بحث جنایت علیه پیروان مکتب اهل بیت(ع) دارای دو محور باشد، محور اصلی آن یهودی گری خواهد بود و سفیانی گری و وهابیت بعد دوم آن است.
برخورد با فتنه گری های مذهبی و قبیله ای در آخرالزمان
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به بحث فتنه گری های مذهبی و قبیله ای به عنوان چهارمین نکته خاطرنشان کرد: مرکزیت این فتنه ها یمن، شام، مدینه و مکه است و البته در روایایت اشاره شده که این فتنه ها هم در مشرق است و هم مغرب و فتنه گری ها یک روز علیه شیعیان پاکستان و افغانستان است و یک روز علیه شیعیان نیجریه، مصر و سودان. در حالی که ما هر لحظه باید خود را مترصد و آماده برخورد با فتنه های داخلی، خارجی، سیاسی، اعتقادی، دینی و اجتماعی کنیم.
وی با بیان اینکه هر کجا شیعه به قدرت و اقتدار خود نزدیک تر می شود، این نوع فتنه گری ها هم بیشتر و زیادتر می شود، اظهارداشت: هر اندازه که به سمت ثبات و شکوه مکتب اهل بیت(ع) پیش می رویم، این فتنه ها هم تشدید می شود. به همین خاطر هر کجا یک انقلاب و قیام واقعی و دینی را دیدیم مانند یمن، لبنان و سوریه باید بلافاصله مترصد فتنه گری هایی باشیم که علیه آن قیام به وجود خواهد آمد.
حجت الاسلام کارگر افزود: این در حالی است که ما شاهد هستیم که انقلاب ایران دچار شدیدترین و هولناک ترین فتنه ها شده که به لطف خداوند و عنایت امام زمان از بین رفته ولی هر لحظه باید منتظر فتنه جدید در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد باشیم؛ چراکه این فتنه ها خسارات جبران ناپذیری ایجاد می کند. در حالی که فقط مبارزه با فتنه نیست بلکه هر شیعه باید مواظبت کند که از عوامل و یاری گری فتنه نباشد.
هشدار روایات از تفرقه گرایی و افراطی گری در آخرالزمان
مدرس مرکز تخصصی مهدویت تفرقه گرایی را پنجمین نکته دانست و بیان داشت: تفرقه گرایی یکی از نکات اسفناک پیشگویی های دینی ماست که آخرالزمان را دوره اختلافات و تفرقه ها و چندگانگی ها می داند و متاسفانه این نوع اختلافات میان پیروان اهل بیت(ع) رخ می دهد، در واقع روایات با هشدار به این مساله به ما می فهماند که دشمنان از جدایی و تفرقه در میان صفوف شما به راحتی رخنه می کنند و اهداف سوء خود را از طریق خودتان و به دست خودتان پیش می برد.
وی ادامه داد: در واقع ما باید منتظر این باشیم که در کدام یک از جبهه حق و جبهه مومنان احتمال ایجاد تفرقه وجود دارد. تا بتوانیم در ترمیم آن بکوشیم و مانع تفرقه باشیم، اگر شیعیان آن امت واحده حقیقی را شکل می دادند، هیچ وقت وهابیت، داعشی ها و سلفی ها جرات نمی کردند جنایتی در حق مرم نیجریه یا یمن و عراق انجام دهند، اینها از اختلاقات ما نهایت سوء استفاده را کرده و به راحتی به جنایت های خود تداوم می بخشند.
حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه متاسفانه در این حرکت های وحشیانه هیچ اقدامی از سوی ما مشاهده نمی شود، تصریح کرد: اگر شیعیان بحرین مظلومانه به شهادت می رسند، یا پیروان امام علی(ع) در یمن مظلومانه کشته می شوند و هر روز شاهد ظلم و ستم علیه شیعیان در افعانستان، هند و پاکستان هستیم، نشان دهنده این است که دشمن توانسته از اختلافات و محافظه کاری ما استفاده کند و سکوت ما را حمل بر بی توجهی ما قرار دهد.
مدیر گروه مهدویت و آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت نکته ششم را بحث افراط گری دانست و بیان داشت: افراطی گری ها در آخرالزمان زیاد می شود، عده ای با تظاهر به دین و اصلاح گری، فسادهای اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی انجام می دهند. یعنی از ریخته شدن خون انسان ها و تحریف ارزش ها و وارونگی حقایق و به حاکمیت رساندن هوی و هوس های شیطانی و اهریمنی همه از این مساله حاد و پیچیده خبر می دهند.
اضطرار به حجت و حمایت از مظلومان به ظهور منتهی می شود
وی گفت: بر این اساس ما به این نکته می رسیم که گرچه قبل از ظهور بخشی از جامعه شیعی به اقتدار و شکوه و عظمت می رسند اما عموم پیروان مکتب اهل بیت(ع) دچار مظلومیت مضاعف می شوند و ما باید در رفع این مظلومیت ها کمک کنیم. مثلا در سوریه با این همه ظلم و احتمال خروج سفیانی، وظیفه ما حمایت از مظلومان این کشور است. همان کاری که امام زمان(ع) انجام می دهند، حمایت ما امروز از شیعیان نیجریه، مصر و یمن یک کار امام زمانی است و در راستای برنامه های امام است تا خود ظهور کرده و بساط ظلم را از روی زمین بردارد.
حجت الاسلام کارگر ادامه داد: همه سختی ها و دشواری های فراروی ما که جامعه بشری به خصوص شیعیان را تحت فشار و اذیت قرار می دهد، باید منجر به اضطرار واقعی به حجت شود. یعنی هر زمانی جامعه به مضطرترین حالت خود رسید و احتیاج واقعی به امام زمان(ع) پیدا شد و مردم با تمام وجود احساس نیاز به حجت الهی کردند و راه نجات بشریت را منحصر در ظهور دیدند، درخشان ترین نقطه امید برای ظهور امام زمان(ع) است.
این پژوهشگر مهدوی گفت: ما باید در عین حالی که از این همه حوادث و رویدادهای ناگوار متالم و اندوهناک می شویم و خود را برای مجاهده و مبارزه با سفیانیان، دجالان و فتنه گران آماده می کنیم. باید اظطرار و نیاز خود را به امام و حجت الهی بالا ببریم و پیوند ما با اماممان زیاد شود و به سمت یاس و ناامیدی کشانده نشویم.